„Tehetségnek azt nevezzük, aki többet tud, mint amit tanult.”
A tehetség potenciált, lehetőséget, ígéretet, reményt, esélyt jelent valamely emberi tevékenységi körben olyan kiemelkedő teljesítményre, amely társadalmilag hasznos, és amely megelégedettséggel, örömérzéssel, tehát sikerélménnyel jár elérője számára.
Harsányi Istvántól tudjuk: “Tehetségen azt a velünk született adottságokra épülő, majd gyakorlás, céltudatos fejlesztés által kibontakozott képességet értjük, amely az emberi tevékenység egy bizonyos vagy több területén az átlagosat messze túlhaladó teljesítményeket tud létrehozni.”
A tehetség felkutatásával kapcsolatosan fontos, hogy megfelelő időben kezdődjön el az adott célterület fejlesztése, hiszen a szenzitív időszak elmulasztása megnehezíti a képességkibontakoztatást, majd a tehetséggondozást. A zenei, matematikai és bizonyos mozgásbeli tehetség már sokszor óvodás korban megmutatkozik, mely jó alapja lehet a későbbi tehetségek kibontakoztatásának, ezért a tanítóink az alsóbb évfolyamokban különösen odafigyelnek a mozgás fontosságára minden tanítási órán.
A tehetség beazonosításánál segítséget nyújtanak a pedagógusnak a különböző tesztek, de minél több forrásból szerzünk információt a gyermekkel kapcsolatosan, annál megbízhatóbban tudjuk segíteni a tehetség kibontakozását.
A gyermekek tehetségének kibontakoztatásában döntő szerepet játszik három környezeti tényező:
- az iskola,
- család és a
- társak.
Ezért az Együttműködés iskolájában fontosnak tartjuk a szülők hatékony közreműködését, a folyamatos egyeztetést, kapcsolattartást, közös célok megfogalmazását és információcserét. A tehetséges tanuló gondozásával kapcsolatosan fontos, hogy ne csak a gyermek “erős” oldalát fejlesszük, hanem az esetleges gyengeségei is fejlesztést kaphassanak. A gyermek kiegyensúlyozottságához elengedhetetlen a foglalkozásokon a megfelelő légkör megteremtése, a pihenés és feltöltődés lehetőségének biztosítása. Ezekről a lehetőségekről információt a Tanórán kívüli foglalkozások alatt talál.
A KoRa Iskola tehetséggondozási folyamata
- Szűrés
- Kiválasztás
- Specifikus tehetségek alapján történő differenciálás
Megvalósítás
- Elmélyítés csoportos projektek kapcsán
- Egyéni tanulási tervek készítése
- Emelt szintű projektek, speciális szakmai támogatás
- Felgyorsítás
- Nyári projektek
- Versenyek, vetélkedők
Területek
- Matematika-informatika
- Retorika
- Képzőművészet
- Ének-zene
- Tánc